Dit keer vanuit Uganda! :) - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu Dit keer vanuit Uganda! :) - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu

Dit keer vanuit Uganda! :)

Blijf op de hoogte en volg Ryan

07 December 2012 | Oeganda, Masaka

Daar ben ik weer! Maar dan vanuit het super mooie Uganda. Dit keer maar voor een maandje en de tijd vliegt al voorbij!

Vanwege de korte tijd op internet een kort verslag waarschijnlijk, maar doe mn best om zoveel mogelijk te vertellen!

We zijn tot nu toe bezig geweest bij health-centres. De ene is te vergelijken met het consultatiebureau in Nederland, maar dan anders. Hier komen 100 vrouwen met kind op af en allemaal op hetzelfde tijdstip! Vervolgens zitten ze ook met elkaar in dezelfde ruimte waar de baby's hun prikje/pilletjes krijgen en tussendoor aan de borst worden gelegd. Ook als je ziet dat een kindje te licht is, kan je hier moeilijk zeggen dat ze meer te eten moet geven. Je zit tenslotte in Afrika!! Wordt dus niet heel veel met de weegresultaten gedaan.

Het andere centre is gericht op AIDS en HIV. Alle mensen uit de buurt kunnen hier naartoe komen en krijgen hier voorlichting over Aids en Hiv. Vervolgens wordt ook iedereen hierop getest en een paar minuten later krijgen ze de uitslag. Als het zo is dat ze positief zijn krijgen ze GRATIS medicatie. Dit is al een hele vooruitgang, want voorheen waren ze voor hier nog hartstikke duur en ging je dus gewoon dood! Je moet dus nu wel nog het geluk hebben dat je zo gezond bent om naar de bijeenkomst te kunnen komen, anders is het resultaat hetzelfde als toen.

Ook hebben we nog geholpen met het bouwen van een huis. Hier was al een begin mee gemaakt en gaan wij nu de komende weken mee verder. Hartstikke leuk! Stokken in de grond, dunne bamboe (zei zeggen rietstokken) ervoor en vastknopen met touw. Als dit allemaal goed in elkaar zit kunnen we modder maken en gooien maar! haha nu al zin in!:D

Ik zit nu in Masaka. Het plaatsje waar we ieder weekend naartoe gaan om verschillende redenen. Ten eerste, omdat vanaf daar alle trips beginnen en ook vanaf daar weer allemaal terug gaan naar ons eigen project. Ook is het zo dat ik nu best wel in een gat zit zonder winkeltjes, restaurants of wat dan ook! We kunnen hier dus mooi even wat boodschapjes doen (dit betekent koekjes inslaan, want verder wordt er gekookt!) haha en evt geld pinnen voor de volgende lading koekjes. Owja, en natuurlijk deze verslagen bijhouden.

Nou, voor nu zeg ik aju paraplu, want de tijd is op en een lesje Jugandees moet nog komen!

  • 07 December 2012 - 15:54

    Titia:

    Ha die Ryan
    Wat leuk om weer wat van je te horen en vooral dat het daar zo leuk is. Heeft dat met de omgeving of met de mensen of met dit project te maken? Is het nu heel anders dan in Ethiopië? Ik zag laatst een foto op facebook staan, is dat de groep mensen waar je mee samenwerkt? Dat zag er gezellig uit.
    En er wordt voor je gekookt lees ik, wat een luxe of zie ik dat verkeerd!
    Ik dacht dat het nogal onrustig in dat land was, is daar iets van te merken of zit je gewoon in een ander gebied?
    Je bent lekker actief bezig zo te horen, dat geeft vast een goed gevoel. O ja, ben je nog steeds aan het sniffen en snotteren of is dat verdwenen? Het zal daar wel lekker warm zijn. Hier ligt een heel dik pak sneeuw. Wel een prachtige wereld hoor, daar kun jij je momenteel niets bij voorstellen denk ik.
    Werkse en genietse van alles wat er nog op je pad komt.Liefs van ons allemaal. Titia

  • 07 December 2012 - 18:23

    Annette:

    Weer een leuk verhaal succes met huizen bouwen.Kan je straks in nederle
    and ook je eigen huisje bouwen hihihi. je hebt het daar geleerd. liefs van uit hier xxxx

  • 08 December 2012 - 19:41

    Liesbeth:

    Hoi Ryan...
    Triest dat er anno 2012 (bijna 2013) nog zoveel leed in de wereld is...super dat je weer ergens bent waar hulp zo belangrijk is...
    Doe voorzichtig en ik kijk uit naar je volgende verslag..
    Groetjessss

  • 11 December 2012 - 20:30

    Simône:

    Dag lievie,

    Late reactie voor mijn doen he :-) Maar ja tis hier december :-) en dat betekent gekkenhuis en gezellige drukte. Fijn om te horen dat je zo snel je draai hebt gevonden daar en het lijkt of je daar meer van nut bent dan in dat Ethiopie.
    Dat wordt trouwens ook een ervaring voor je, kerst en oud en nieuw vieren in Afrika. Ik ken het van andere plekken in de wereld en het blijft bijzonder kerst met 35 graden. Dan moet je toch echt een kerstmuts opzetten voor een beetje kerst gevoel.

    Nou meis, ik ga nu bij mij thuis de kerstboom opzetten.
    En ik ben benieuwd naar je Afrikaanse (kerst)verhalen:
    "DO THEY KNOW ITS CHRISTMAS TIME AT ALL"

    Dikke knuffel
    Siem xxx






  • 11 December 2012 - 21:27

    Debby:

    Wauw, wat ben je weer goed, zorgzaam en lief!!!
    Dikke kus en knuffel,
    Martin,Debby en Timo

  • 19 December 2012 - 14:52

    Isabel:

    Hooi lieve Ryan!
    Ik dacht laat ik eens gaan kijken of jij weer een blog bij houd, leuk om te lezen hoor!
    Fijn dat je het naar je zin hebt daar, geniet er maar lekker van!
    Dikke kus van mij!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ryan

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 776
Totaal aantal bezoekers 16349

Voorgaande reizen:

03 December 2012 - 30 December 2012

Uganda

07 September 2012 - 05 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: