Te paard naar de Dodola en nog zoveel meer.... - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu Te paard naar de Dodola en nog zoveel meer.... - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu

Te paard naar de Dodola en nog zoveel meer....

Blijf op de hoogte en volg Ryan

24 September 2012 | Ethiopië, Hawassa

Zo, daar ben ik weer. Moest even zelf weer terug lezen wat ik als laatste heb geschreven hoor, en ook even graven wat we de hele week hebben gedaan.

Laat ik een beginnen met dat we eindelijk een keer hebben les gegeven!! jaja, wel 1 keer en daarna niet weer, maar toch:)
We hebben dit gedaan op de private school. Hele slimme kindjes voor hier.. Wij mochten dus ook lesgeven, maar was echt geen succes. Het voorstellen was het leukste van de hele dag. Toen ik daadwerkelijk iets wilde aanleren lag de interesse ineens heeeeeel ergens anders. Overal, behalve bij mij. Nu hoef ik ook niet echt in het middelpunt te staan, maar als je les geeft zou dat toch wel makkelijk zijn. Voor mij maar geen Pabo heb ik besloten.;)
Wel kan ik de leraren verschillende manieren van les geven aanleren. Dit klinkt een beetje tegenstrijdig, maar het niveau is hier echt ontzettend laag en creativiteit staat niet in het woordenboek. En Engels aanleren gaat dan ook door middel van dialogen, maar ook echt alleen maar door middel van dialogen. Kinderen die er geen zin in hebben of niet durven, hoeven niet te praten. Dat is dus echt niet handig bij spoken English..

We hebben ook weer indrukwekkende dingen meegemaakt hoor. Aller eerst zijn we eindelijk een keer op house-visit geweest. Dit was een gezin met veel moeilijkheden die je in eerste instantie niet zo zou verwachten. Ik niet in ieder geval. De meeste gezinnen hier hebben het ontzettend moeilijk doordat vader/moeder of soms allebei zijn weggevallen, geen inkomen hebben, daardoor kinderen niet naar school kunnen enz... Maar dit gezin was zo mooi! Vader, moeder en 7 kinderen. Vader was aan het werk, moeder doet dingen in het huis en voor de communitie, de kinderen gingen allemaal naar school en sommige zelfs al afgestudeerd aan de universiteit! Echt zo fijn, maar helaas.. net iets te rooskleurig allemaal. Vader heeft namelijk een ernstig drank probleem en wat hij heeft gedaan weet (bijna) niemand, maar het is erg genoeg geweest om ervoor te zorgen dat een zoon en dochter zeer ernstig beperkt zijn geraakt. Psychisch zijn ze helemaal de weg kwijt en niet meer te helpen. Ze worden nu niet meer geaccepteerd hier en kunnen dus niets. Behalve opgesloten zitten tussen 4 muren en vader... Hoe machteloos kan een mens zich voelen als je die dingen weet, maar helemaal niks voor ze kunt betekenen. Ik ben er wel mee bezig om iets te kunnen doen, maar het wordt tot nu toe niet geaccepteerd!

Om het nog mooier te maken, maar waar wij ondertussen wel om kunnen lachen is het volgende..
We zouden naar een andere community gaan om weer nieuwe mensen te leren kennen enz, maar dit kon helaas niet doorgaan door een sterfgeval. We zouden er die middag even naartoe gaan. Wij vonden dat al een beetje gek, want wat moeten wij als vrijwilligers bij mensen die we nog helemaal niet kennen en net een dierbaar persoon zijn verloren?!!?!
Hier gaat het iets anders en stonden we dus zonder dat het van tevoren verteld was in de menigte om samen de begrafenis bij te wonen. Precies op het moment dat de "lijkwagen" (is echt anders dan in NL) eraan kwam rijden en wij zouden volgen begon het ook nog eens kei hard te regenen en te onweren. Echt waar, het was alsof we in een film-scene stonden. Ik weet niet of ik het eerder heb verteld, maar Ethiopiers houden echt niet van regen. Uiteindelijk zijn we dus toch maar niet meegegaan naar de begraafplaats, maar hebben we een plekje opgezocht om te schuilen. Wat maakt het uit? Vervolgens zouden we een stukje lopen en natuurlijk, daar waren we ineens bij de (zo zouden ze het in NL noemen) condoleance. Dit kan best lang duren zou je denken in een land als Afrika. Belangrijk persoon, goed voor de community, iedereen is hier gelovig.. maar nee hoor, na max 10 minuten waren we weer zonder een boe of bah vertrokken. En de dag was voorbij.............................

Afgelopen vrijdag zat ik echt ff in een dip. Wat moet ik hier? We doen nog niks, ik kan mn energie en creatieve plannen niet uitvoeren, mensen lijken niet echt te willen ook al zeggen hun verhalen heel wat anders, we komen in situaties die je echt liever niet heb enz enz enz.. Gelukkig begint ook hier vrijdag het weekend en ik was er blij mee! Op kantoor hebben we een goed gesprek gehad over de invulling van deze week, we hebben een afspraak gemaakt om morgen dan eindelijk bij een weeshuis te kunnen kijken en ook op het andere project zijn we morgen van harte welkom. Dit geeft weer goede moed om toch veel dingen op te kunnen pakken, want ik ga echt niet de komende 6 weken uit mn neus zitten pulken. Ik wil weten wat de mogelijkheden zijn en anders mogelijkheden creeren om iets te kunnen doen. Ben hier ten slotte niet om vakantie te vieren. (geloof me, daarvoor zitten we op de verkeerde plek)

Gelukkig zijn er dan nog onze tripjes in de weekenden. En jawel, afgelopen weekend heb ik dan toch echt 3 uur lang op een knol gereden door de bergen naar de Dodola. Wat mooi was dit zeg! Een beetje zoals op wintersport, maar dan zonder sneeuw en heel wat andere bomen.
En voor ik het vergeet te zeggen, de paarden waar we op reden hadden het echt heel goed, anders was ik voor geen goud meegegaan! En ook het geld wat we ervoor hebben betaald wordt weer voor goede projecten gebruikt.
Op de berg sliepen we in een tent. Echt waar, zo rood als ik nu ben door de zon overdag, zo bevroren was ik door de kou 's nachts. haha Wel een hele leuke ervaring dus en een goede oppepper voor de komende week.

Deze ziet er al wel fijn uit. Vandaag zouden we een drukke dag hebben, maar die hebben we dan helaas niet. Maar morgen gaan we dus wel echt actie ondernemen, woensdag weer helpen op school, donderdag weer als een verwende Nederlander naar het resort om te zwemmen, zonnen en douchen. Kan niet wachten!:) Het volk hier heeft vanaf woensdagmiddag weer vakantie voor een feest op donderdag. En vrijdag gaan we weer heerlijk op trip. Nu al zin in elke dag die deze week komen gaat dus!:D

Uiteraard horen jullie sowieso weer na het weekend van me!:)
Liefs!!

  • 24 September 2012 - 20:05

    Connie:

    Hallo Ryan.
    Leuk om al je verhalen te lezen. Krijg ik een beetje idee van wat je daar allemaal meemaakt. ik hoop dat je nog een heerlijke tijd tegemoet gaat.
    Liefs
    Connie

  • 24 September 2012 - 20:10

    Heleen:

    Hey ryan, fijn om weer van je te horen en klinkt weer bijzonder en avontuurlijk allemaal! mooi om te lezen hoe je je aanpast aan de cultuur en alle leuke en minder leuke uitdagingen aangaat. Hopelijk verloopt aankomende week zoals gepland, ben weer benieuwd naar je volgende bericht! liefs leen

  • 24 September 2012 - 20:21

    Annette:

    Verhaal geweldig lees wel een beetje een down maar jou kennende ben je daar zo weer over heen. Geweldig wat je weer het mee gemaakt. Kijk uit naar je volgende belevenis dikke kus

  • 24 September 2012 - 22:45

    Robin:

    Lieve lieve Ryan!!!

    Wat gaaf dat je hebt paard gereden. Dat wil ik natuuuuurlijk even zeggen ;-) Nog een knetterharde galop gedaan, of moeten wij dat nog maar een keer doen? Je hebt iig weer ff geoefend haha :P
    Maar wow, ondanks dat je eigenlijk nog niet 'zoveel doet', maak je toch wel een hoop mee!
    Ik ga je deze week even proberen te skypen, ik heb het nl vandaag gedownload en ik snap het nog niet zo goed haha. Maar komt vast wel goed, kunnen we hopelijk even bij kletsen!! :)

    Love you kanjer! xxxx

  • 24 September 2012 - 22:47

    Titia:

    Hoi Ryan

    Fijn weer wat van je te horen. Het is wel een heel ratjetoe aan ervaringen die je/jullie meemaken zeg. ik heb net een uitzending van Erica Terpstra gezien over haar bezoek aan Ethiopie. Veel indrukken en wat een groene omgeving. Het zag er heel indrukwekkend uit. Ben benieuwd of dat allemaal een beetje klopt.
    Gaan jullie nog wel aan het werk of is dat elke keer een verrassing als er iets gaat gebeuren? Maak er toch maar het beste van en geniet van alles wat je tegen komt. Veel plezier en tot het volgende verhaal.
    dikke kus Titia

  • 25 September 2012 - 01:38

    Simône:

    Dag lieverd,

    Ik ben zooooooooo trots op je. wat sla jij je er goed doorheen. Wat een positiviteit, optimisme en doorzetting. Super. Schrijf je ook in je boekje?? Ik heb ook bewust naar de uitzending van Erica tepstra gekeken die in Ethipie was. prachtige land, vergelijkbaar met meer landen uit Afrika. En inderdaad geen vakantieland. Maar zoals je zelf zegt; daar ben je daar niet voor.

    Hou je doelen voor ogen, blijf luisteren naar je gevoel en sluit elke ervaring in je hart. Dit worden geweldige herrineringen en levenslessen. (phoe klinkt dit wijs en ouderlijk haha)

    Dag liefje, tot schrijfs xxx

    ps: Zorgt 'Christoffel' een beetje voor je? :-)


  • 26 September 2012 - 14:26

    Nynke:

    Hey Ryan,

    Ik vergelijk jou niet met Erica Terpstra hoor. Het land is misschien indrukwekkend. Maar als jouw naam genoemd wordt, gelijk aan Erica denken, dat gaat te ver. Fijn dat je het naar de zin, jammer dat je niet kunt doen wat je graag wilt doen. Wij kijken uit naar je volgende verhalen. Succes! en Geniet!

    Groeten, ook van opa en oma.

    Nynke

  • 26 September 2012 - 22:04

    Marion:

    Ryanneke!

    Leuk verhaal weer om te lezen!! :) Nog flink wat spierpijn gehad na het paardrijden? Hihi! En je komt maar een x stage lopen bij mij hoor, als je voor de klas wilt staan :)

    xx

  • 26 September 2012 - 22:04

    Marion:

    Ryanneke!

    Leuk verhaal weer om te lezen!! :) Nog flink wat spierpijn gehad na het paardrijden? Hihi! En je komt maar een x stage lopen bij mij hoor, als je voor de klas wilt staan :)

    xx

  • 27 September 2012 - 09:24

    Steefje:

    Had het al gezegd volgens mij......maarja een verwende Nederlanders als jij :P wil het vast nog wel een keertje horen..........DAMN WOMAN (goed engels toch;-))......wat schrijf jij leuk!!!

    Ik hou/hield nooit van lezen, en meestal ben ik bij 3 zinnen het al zat......nu dus niet!!

    Tot NA het weekend meissie en hopelijk gaat dan wel alles door wat jullie in dat kantoor hebben afgesproken (inclusief dat resort natuurlijk!!

    Groetjes Steef x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ryan

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 707
Totaal aantal bezoekers 16384

Voorgaande reizen:

03 December 2012 - 30 December 2012

Uganda

07 September 2012 - 05 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: