Haal die goede moed onder mn schoenzool vandaan!:P - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu Haal die goede moed onder mn schoenzool vandaan!:P - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu

Haal die goede moed onder mn schoenzool vandaan!:P

Blijf op de hoogte en volg Ryan

25 Oktober 2012 | Ethiopië, Hawassa

Zo, de titel zegt genoeg denk ik.. In het laatste verslag was ik over 1 ding van het project nog wel heel positief, maar dat is ook verdwenen. We zouden dus inkopen doen voor diegene die een "bedrijfje" zouden kunnen opzetten ipv gewoon maar geld toe te schuiven. Helaas, het geld is gewoon overhandigd alsof het vouwblaadjes waren die je weg mag gooien als je niet weet hoe je er een mooi vliegtuigje mee kunt maken. We gaan volgende week wel kijken of ze er uberhaubt iets van gekocht hebben en hoop het zooooooooo erg, maar ben echt bang dat dit niet gaat gebeuren. Ook hebben we op 3 verschillende community's schriftjes uitgedeeld voor degene die naar school kunnen gaan. Bij 2 ging dit echt heel goed. Was zo ontzettend leuk hoe ze er met elkaar een feestje van maakten en zo dankbaar waren dat sommige dit konden krijgen. In tegenstelling tot de community waar we vanmorgen waren. Wat een ramp was dat! Schreeuwen, huilen, de armsten voor onze neus neerzetten om ons meer geld te laten geven. Je zou ze bijna weer de schriftjes afpakken...

Gister had ik het ook ff zwaar. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat wij buren hadden met kindjes die wel een "goed" leven hebben. We horen ze vaak lachen, spelen, plezier maken met zowel vader als moeder.. Tot gistermiddag. Vader kwam thuis en het kindje had nog niet eens wat gezegd en werd zo hard geslagen/geschopt? waardoor 'ie alleen nog maar kon kokhalzen en happen naar lucht. Daar sta je dan machteloos in de tuin ernaast..... Je kunt hier met dit soort gevallen helemaal niks. Stel dat de politie ernaast zou staan zouden die nog een trap nageven ook.

Gelukkig zie ik ook nog leuke dingen. Gister op school bijvoorbeeld. Was zo gaaf! Ik had vorige week een les spoken English aan grade 8 gegeven die dit vak eigenlijk niet meer hebben. Ik heb ze als een soort spreekbeurt een onderwerp laten kiezen waarover ze mochten vertellen. Dit mocht over alles gaan wat ze maar wilden. Ze mochten eerst voor zichzelf opschrijven wat ze wilden zeggen en het dan voor de klas komen vertellen. Echt iedereen was direct hele verhalen aan het schrijven, maar voor de klas komen om te vertellen deden de meesten niet. Ik vroeg waarom dit was en waarom de leraren de verlegen kinderen niet motiveerden om naar voren te komen. Hij vertelde dat dit kwam doordat ze tot een paar jaar geleden niet waren toegestaan om te praten voor een groep of mee te discussieren (met name de vrouwen) en ook dat het in deze cultuur iets goeds is als je verlegen bent. Nu wilden ze dat wel graag veranderen, maar dit gaat natuurlijk niet zomaar als je t niet gewend bent. Ik heb ze toen de opdracht gegeven thuis iets voor te bereiden voor deze week en verteld dat iedereen voor de klas zou komen te staan. Zo gezegd, zo gedaan.. Naja.. bijna dan. Ze hadden allemaal netjes iets voorbereid, maar erover praten deed weer niet iedereen. Meer niet dan wel. Vervolgens heb ik ze alle stoelen aan de kant laten schuiven waar de leraar en de leerlingen me inderdaad heel raar door aankeken en geen idee hadden wat hen overkwam. En vervolgens er een spel van gemaakt. Iedereen stond in een kring en degene die in dit geval het flesje anti bacteriele hand-gel ving moest iets vertellen over zichzelf, cultuur van hier of iets anders wat ze graag wilden delen. Dit werkte direct goed, iedereen zei wat, iedereen had plezier en de directeur werd erbij gehaald om eens even te zien wat er allemaal gebeurde en heeft er ook foto's van gemaakt. Hoe gaaf is dat?!?:D

Zij vonden het in ieder geval zo gaaf dat ze me hebben gevraagd nog even wat langer te blijven en dezelfde les in grade 8B te geven. Prima! Waarom niet? Hier liep het ook goed, maar totaal anders. Zij hadden geen spel nodig om te praten. Er waren veel die voor de klas kwamen. De leerlingen hadden allemaal iets geschreven over wat ze in de toekomst wilden doen en het was allemaal gericht op het helpen van de armen, straatkinderen, in ziekenhuizen en dingen moderniseren zoals ze dat in Nederland hebben gedaan, omdat dat een land is waar het wel goed loopt... Na een aantal van deze verhalen kwam ook nog een blinde jongen naar voren. Hij kon niks opschrijven natuurlijk, maar wilde graag wat zeggen. Hij drukte iedereen op het hart om elke droom die ze net hadden verteld ook asjeblieft na te streven, omdat jongens zoals hij het nooit zouden kunnen doen. Ook zong hij een liedje voor de klas wat hem op de been hield en het was zoo ontroerend. De hele klas was muis-stil en toen hij ging zitten kreeg hij zo'n lang warm applaus.. Het was bijna gek om over te gaan naar iemand anders en het volgende verhaal te laten vertellen. Dit is nou echt zo'n ervaring waarvan ik hoop dat ik 'm nooit zal vergeten..

Gelukkig stond er daarna op mn planning om weer bij het weeshuis te helpen. We zijn daar bezig met het renoveren van een huisje. Dat houdt in.. Lekker met de blote voetjes in de aarde te staan, water erbij zodat je modder krijgt en gooien maar. haha.. Goede manier om even letterlijk alles van je af te gooien wat hier op je af komt..Heerlijk! De tijd vliegt ondertussen voorbij en vrijdag zijn we nog maar 1 week verwijderd van ons vertrek terug naar Addis en vervolgens weer naar huis. En heel eerlijk, ik geniet nog van iedere dag dat ik hier ben. Alleen loopt het project niet, is netwerken heel lastig en is het dus ook echt tijd om volgende week gewoon weer lekker naar huis te gaan en eindelijk weer mn bruine boterham met boter en vruchtenhagel te eten:) En nog eerlijker.. Ik verlang weer naar een bed waar ik WEL in pas;)

Liefs, en tot het laatste verslag die ik waarschijnlijk in Nederland pas/ alweer zal schrijven..:D

  • 25 Oktober 2012 - 12:14

    Silke:

    Lieve Ryan, ten eerste: wat schrijf je leuk! Misschien moet je een carrière als blogger overwegen als je weer thuis bent :) Daarnaast geniet ik echt van al je verhalen en vind ik het zo knap dat je zo positief blijft ondanks dat de projecten niet zijn wat je had verwacht en dat alles wat je meemaakt niet altijd positief is. Ik hoop heel erg dat ik je kan zien als je weer terug bent in Nederland want anders zie ik je helemaal niet meer voordat ik een tijdje richting Zweden verdwijn. Maar ik ben vast niet de enige die je wil zien. Nou meis, geniet van de laatste paar dagen, goede vlucht naar huis en geniet van je bruine boterham met vruchtenhagel haha! Liefs, Silke

  • 25 Oktober 2012 - 17:39

    Annette:

    wat jammer dat het geld niet goed door komt. maar wat geweldig dat je het voorelkaar hebt gekregen met die klas. echt iets voor jou om door te zetten. applaus. Je kan misschien straks vanuit nederland je beklag misschien doen over dat projecten niet zo gaan als zou moeten. Ze moeten toch blij wezen daar met mensen zoals jij. Toch kijk ik nu heel erg uit naar je terug komst wil je gauw weer knuffelen net als zoveel van ons(jou vrienden). succes de laatste dagen daar. TOP MEID. xxxxxxx

  • 25 Oktober 2012 - 18:17

    Marion:

    Haai Ryan,

    wat een leuk verslag om te lezen weer! :) Je schrijft echt leuk! En het voor de klas staan is toch wel een beetje wat voor jou dus ;) Hihi! Lekker creatief, gooien met zeep. Geniet nog van je laatste daagjes weer, voor je t weet sta je weer op Schiphol!

    xx ons

  • 26 Oktober 2012 - 07:33

    Debby:

    Wauw......wat een mooie, lastige, bijzondere en prachtige ervaringen weer!
    Ben zo trots op je! Smak smak en een dikke knuffel!
    Tot heel snel al weer!

  • 26 Oktober 2012 - 07:33

    Debby:

    Wauw......wat een mooie, lastige, bijzondere en prachtige ervaringen weer!
    Ben zo trots op je! Smak smak en een dikke knuffel!
    Tot heel snel al weer!

  • 26 Oktober 2012 - 09:27

    Mirelle:

    Toch stiekem wel fijn dat je straks weer terugkomt ;) Geniet ervan meisje! Ben zo benieuwd naar alle verhalen in het echt! xxx

  • 29 Oktober 2012 - 16:22

    Simône:

    Ik ben stil van je verhaal (...)
    Geniet nog van elke resterende minuut daar en ik verheug me erop je te zien!
    x x x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ryan

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 16383

Voorgaande reizen:

03 December 2012 - 30 December 2012

Uganda

07 September 2012 - 05 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: