Hawassa Hawassa en niks anders meer..:( - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu Hawassa Hawassa en niks anders meer..:( - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu

Hawassa Hawassa en niks anders meer..:(

Blijf op de hoogte en volg Ryan

08 Oktober 2012 | Ethiopië, Hawassa

Ja, het is echt waar.. de trips zijn voorbij, dus ineens een stuk minder mooie ervaringen. En ik denk ook uiteindelijk minder leuke blogs..maar zal mn best blijven doen;)

Er staan namelijk wel wat nieuwe dingen op het programma. Ons project loop nauwelijks tot niet... Het zou zelfs kunnen dat het vanaf komende week helemaal stopt, maar voor nu gaan we halve dagen werken bij ons eigen project wat maakt dat we dan hopelijk wel een goed gevuld programma hebben in de ochtend. In de middagen ga ik in ieder geval naar 2 verschillende weeshuizen om te helpen met tuinieren (ja echt, ik lieg niet;)), activiteiten met de kindjes doen, helpen met dingen bouwen/renoveren enz.. En daarnaast ben ik heel erg hard aan het netwerken hier om ziekenhuizen, klinieken en andere projecten te mogen bezoeken.
Heb het in ieder geval voor elkaar gekregen om bij 2 andere projecten te mogen kijken en misschien wel meehelpen. De ene heb ik via via te horen gekregen en is nog niet helemaal duidelijk, maar daar helpen ze in ieder geval het zwakke volk om ook hen toch een leven te bieden op wat voor manier dan ook.. (wat die dingen precies zijn hoop ik later te kunnen vertellen).
Het 2e project is van een Zweedse vrouw en zij helpt vrouwen en kindjes met aids. Daarmee doen ze activiteiten, proberen de vrouwen die nog kunnen werken te laten werken en meer dingen ga ik daar op project zelf nog zien vertelde ze me. Daarover later dus ook nog meer..;)

Naast deze dingen willen we/wil ik vooral ook heeeeeeeeeeeeel graag een kijkje in de gevangenis nemen. Gewoon even zien waar we komen te zitten als we teveel op internet zetten wat ze hier niet bevalt;) haha, nee.. Daar gaan we niet voor solliciteren;) Maar wel om te zien hoe het er daar aantoe gaat en ook om de vrouwen met kinderen te zien die daar onterecht vast zitten. (lees weer meer via de site www.letuschange.be )

Ondanks dat de trips voorbij zijn, maken we natuurlijk nog genoeg mee. Zo is 1 van de vrijwilligsters uit onze groep beroofd en was haar telefoon kwijt. De dader hiervan was 1 van de straatkindjes hier. Helaas voor hem heeft de bewaker van het hotel waar we zouden lunchen dit gezien, de jongen bij zn nekvel gegrepen en moest de vrijwilligster meekomen naar het politiebureau om "aangifte" te doen. Dat is hier door middel van een briefje ondertekenen en zien hoe het jongetje even afgeranseld wordt als straf van zijn daad.
Gelukkig heb ik dit zelf allemaal niet gezien, want het heeft geen zin gehad om 100 keer te zeggen dat het nu wel goed was en vragen om hem asjeblieft gewoon te laten gaan. Ze had tenslotte nu haar telefoon terug en het is een kind! Natuurlijk is dit ook het verschil in recht-systeem, cultuur, de jongen wist wat zijn straf zou zijn als hij betrapt zou worden en noem het allemaal maar op, maar is natuurlijk lastig en vooral erg vervelend als je ineens in zo'n situatie terecht komt en je ziet dit allemaal gebeuren.

Van de week hebben we ook nog een leuke dag op school gehad, want hebben voor het eerst les gegeven samen met de leraren en gaan da morgen weer op dezelfde manier doen. Ook hebben we helaas afscheid moeten nemen van 2 vd vrijwilligsters, maar hebben gelukkig weer 2 nieuwe frisse fanatieke vrijwilligers mogen ontvangen. Morgen weer even een gesprekje op kantoor en daarna flink aan de bak bij de andere projecten. Heb er helemaal zin in en hoop op een volle, leerzame, leuke 2e maand, want de laatste weken zijn alweer ingegaan en wil ze echt zo goed mogelijk benutten!:D

Owja: Ikzelf vond hetzelfde nog wel even "grappig". Ik heb jullie heeeeel kort even verteld over dat ik echt blij ben met hoe en wat ik hier ervaar en ook besef. Zoals dat ik blij ben dat mijn eigen operatie mogelijk is geweest toen ik klein was.
De dag nadat ik dat in mn blog had beschreven kwamen de kindjes op school op me afstormen en ondekten mn litteken.. Waarop ze echt heeel hard begonnen te lachen en zeiden dat ze dat echt een gek/stom iets vonden.
Ik snap dat wel, want hier kennen ze alleen maar erg lelijke littekens van vervelende gebeurtenissen en als je echt iets hebt ga je gewoon dood.
Hoezo goed om te beseffen en te zien wat de verschillen zijn tussen Nederland en hier?!;) Dus nogmaals, ik ben blij dat ik hier ben en hoop zo veel mogelijk te zien.
En om het goed af te sluiten......
We hebben een mooi bedrag donatiegeld wat we mogen gebruiken om gezinnen een leven te geven. We gaan dus deze week inkopen doen voor in ieder geval 2 gezinnen zodat ze zelf enjerra, brood, koffie en andere dingen kunnen maken om die vervolgens te verkopen. En ook gaan we deze week naar HET gezin om afspraken met hen te maken over hoe ze geholpen willen/kunnen/zullen worden. Het is weinig, maar we kunnen voor een paar mensen echt hun leven verbeteren!:D

Op naar de volgende goede berichten dus!;)

  • 08 Oktober 2012 - 17:08

    Jolien:

    Mooi verslag! Hopen dat je nog eve een paar weekjes bezig blijft! goed op je telefoon letten! En natuurlijk nog beter op jezelf letten!! Wat zouden die kinderen lachen als ze mijn litteken op mijn knie zien ;) Xxx

  • 08 Oktober 2012 - 18:40

    Annette:

    Wat een verhaal weer lieverd. maak van de 2de maand ook wat moois. en houd ons hiervan ook weer op de hoogte.Ga uitkijken naar je berichten je kan ook zo mooi alles verwoorden dat het net is of ik er ook zelf zit.
    Dikke kus van ons.

  • 08 Oktober 2012 - 18:40

    Annette:

    Wat een verhaal weer lieverd. maak van de 2de maand ook wat moois. en houd ons hiervan ook weer op de hoogte.Ga uitkijken naar je berichten je kan ook zo mooi alles verwoorden dat het net is of ik er ook zelf zit.
    Dikke kus van ons.

  • 08 Oktober 2012 - 18:40

    Annette:

    Wat een verhaal weer lieverd. maak van de 2de maand ook wat moois. en houd ons hiervan ook weer op de hoogte.Ga uitkijken naar je berichten je kan ook zo mooi alles verwoorden dat het net is of ik er ook zelf zit.
    Dikke kus van ons.

  • 08 Oktober 2012 - 18:40

    Annette:

    Wat een verhaal weer lieverd. maak van de 2de maand ook wat moois. en houd ons hiervan ook weer op de hoogte.Ga uitkijken naar je berichten je kan ook zo mooi alles verwoorden dat het net is of ik er ook zelf zit.
    Dikke kus van ons.

  • 08 Oktober 2012 - 18:40

    Annette:

    Wat een verhaal weer lieverd. maak van de 2de maand ook wat moois. en houd ons hiervan ook weer op de hoogte.Ga uitkijken naar je berichten je kan ook zo mooi alles verwoorden dat het net is of ik er ook zelf zit.
    Dikke kus van ons.

  • 08 Oktober 2012 - 18:40

    Annette:

    Wat een verhaal weer lieverd. maak van de 2de maand ook wat moois. en houd ons hiervan ook weer op de hoogte.Ga uitkijken naar je berichten je kan ook zo mooi alles verwoorden dat het net is of ik er ook zelf zit.
    Dikke kus van ons.

  • 08 Oktober 2012 - 18:40

    Annette:

    Wat een verhaal weer lieverd. maak van de 2de maand ook wat moois. en houd ons hiervan ook weer op de hoogte.Ga uitkijken naar je berichten je kan ook zo mooi alles verwoorden dat het net is of ik er ook zelf zit.
    Dikke kus van ons.

  • 08 Oktober 2012 - 18:40

    Annette:

    Wat een verhaal weer lieverd. maak van de 2de maand ook wat moois. en houd ons hiervan ook weer op de hoogte.Ga uitkijken naar je berichten je kan ook zo mooi alles verwoorden dat het net is of ik er ook zelf zit.
    Dikke kus van ons.

  • 08 Oktober 2012 - 19:00

    Jolien:

    Met mooi verslag bedoel ik natuurlijk mooi verhaal!

  • 08 Oktober 2012 - 19:11

    Liesbeth:

    Hoi Ryan ...super mooi verhaal weer...maar pas wel goed op jezelf...ik kijk uit naar je volgende verhaal...groetjes Liesbeth..

  • 08 Oktober 2012 - 19:58

    Alie:

    Jeetje Ryan, alweer 4 weken daar, tijd vliegt voorbij dus ook voor jou denk ik. Hopelijk gaat er toch nog wat van jullie project komen, daarvoor ben je helemaal daarheen gegaan. Geniet maar van de hitte daar want hier is de herfst begonnen. Mooie kleuren maar af en toe de hele dag regen en daar worden wij helemaal niet blij van. Als je de gevangenis mag bezoeken, blijf aan de goede kant van de tralies hahaha. xxxAlie.

  • 08 Oktober 2012 - 21:37

    Simône:

    Hey meissie,

    Wat een verhaal weer. Maar ik denk toch dat je daar op de juiste plek zit (voor nu) Ook al haal je er voor jou gevoel misschien niet alles uit, ik denk dat dit een mooie opstap is naar meer. En misschien wel naar wat je verder in leven wil gaan doen. Het is goed om eens van dicht bij te zien en te voelen wat wij allemaal hebben en wat zij allemaal missen. En dan te bedenken dat dit op heel veel plekken in de werld zo is. Vaak zijn ze nog gelukkiger dan ons. In ieder geval zeuren ze minder. Knap van je dat je aan het netwerken bent en zo je schouders eronder zet. De Ryan zoals ik haar ken. Doorzetter, ondernemend en een groot hart.

    Wat gaat de tijd snel he. Alweer een maand voorbij. Voor je het weet ben je thuis. Dus haal er uit wat er nog in zit. En schrijf lekker veel in je boekje :-)

    Denk aan je!
    Knuffel
    Siem x x x


  • 12 Oktober 2012 - 14:56

    Titia:

    Hadiho Ryan

    Ik weet niet hoe het weer precies is bij jullie, maar hier is het echt herfst. winderig, regen en af en toe mooie lekkere zonnestralen en veel prachtige kleuren. Mis je het al?
    Ik heb het gevoel dat je nu "echt" bezig bent met alle facetten van het Afrikaanse leven. Nu zijn het minder "vakantieachtige"zaken. Ik denk dat je daar toch voor gekomen bent, wonen, leven en beleven met de mensen die daar wonen. Als ik het zo lees en wat Klaas vertelt heb je het behoorlijk druk. Je haalt er volgens mij wel uit wat er in zit. Naar mijn gevoel vliegt de tijd, want over een week of 3 zet je alweer voet op Nederlandse bodem. Ik ben reuze benieuwd naar al je belevenissen en ook foto's.
    Nog heel veel plezier en geniet volop. Veel liefs Titia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ryan

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 16387

Voorgaande reizen:

03 December 2012 - 30 December 2012

Uganda

07 September 2012 - 05 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: