Nog even een korte terugblik... - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu Nog even een korte terugblik... - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu

Nog even een korte terugblik...

Blijf op de hoogte en volg Ryan

06 November 2012 | Ethiopië, Hawassa

Vorige week zat ik nog met 30 graden in Awassa.. Gewoon nog een programma gevolgd waarin we nog de bomen water gaven, langs gingen bij de community's, op bezoek geweest bij mensen die we hebben leren kennen voor de laatste koffieceremonies, zoveel mogelijk injera gegeten voordat het niet meer kon, voor de laatste keer die overheerlijke verse fruit juices gedronken, even over piaza gelopen om rond te neuzen, veel etentjes gehad met iedereen de we hebben leren kennen, nog even de verfkwast over de muren van het weeshuis gehaald totdat we echt weg moesten om onze koffers te pakken en nu ineens zit ik weer thuis met de kachel aan en met heerlijke (voor mij nieuwe) muziek uit de radio..

Ik ben zooo blij dat ik niet heel veel blogs heb gelezen van anderen voordat ik vertrok, niks in detail wilde weten en alles gewoon op me af heb laten komen, want alles was anders dan ik van tevoren had gedacht. Het was een hele bijzondere reis en heb zeker mn lastige momenten gehad doordat het project waar ik werkte niet goed liep, de cultuur compleet anders is dan hier, mensen echt niet altijd even warm en hartelijk zijn, dat je heel erg afhankelijk bent van anderen etc..
Je maakt dingen mee en ziet dingen wat bij elkaar maakt dat je je best eens behoorlijk machteloos kunt voelen.
Ondanks die dingentjes heb ik zeker een heleboel mooie, leuke en lieve dingen gezien. Mensen die naar je toe komen rennen, omdat ze je wel oprecht leuk vinden en je niet alleen zien staan alsof je een geldboom bent, de schoolkinderen die van verlegen ineengedoken egeltjes toch ineens voor de groep met een lach op t gezicht hun verhaal staan te vertellen, de straatkinderen die ondanks alle ellende en pijn die je echt in hun ogen ziet toch ineens een glimlach geven, je hand vastpakken of je zelfs een knuffel geven nadat je ze even met ze hebt gepraat, de gastvrijheid bij zelfs de aller armsten waar je toch van harte welkom bent om binnen te komen en waar er bijna altijd brood en koffie voor je wordt gemaakt terwijl ze zelf echt niks hebben. dat ze bij een officiele koffieceremonie speciaal een mooie traditionele jurk aandoen en mensen opstaan om je opnieuw te begroeten als je tijdens het eten bijvoorbeeld even naar het toilet bent geweest. En ook projecten zoals het weeshuis en moeder Theresa die wel degelijk verandering brengen in een arm land als Ethiopie zijn geweldig om te zien. Echt, er zijn heel veel mooie dingen in Ethiopie (Awassa), maar het volk red het niet zonder hulp van de overheid of zonder ondersteuning uit andere landen. Ik ben zeker blij dat ik weer thuis ben, maar zou ook zeker over een paar jaar weer terug willen om te zien hoe de projecten die ik nu heb bezocht er dan voor staan en uiteraard zelf weer eens de handjes uit de mouwen te steken. De reis terug naar Ethiopie zal nog even duren, maar als ik het allemaal op korte termijn voor elkaar krijg vertrek ik komende maand weer om te zien hoe het leven in Uganda eruit ziet.

Hopelijk volgen jullie me dan allemaal net zoveel als afgelopen 2 maanden, want het was super om regelmatig reacties terug te lezen op deze site, via facebook of op de mail. Super bedankt allemaal hiervoor! :)

  • 06 November 2012 - 12:18

    Sjoukje:

    Heel goed te weten, lieverd dat je het toch goed naar je zin hebt gehad. Dat je ondanks de moeilijke momenten genoten hebt.
    Je verhalen waren erg leuk om te lezen en je sjaaltjes zijn prachtig.

  • 06 November 2012 - 12:42

    Annette:

    Zoals ik gisteren al zij tegen je. je verhalen waren zo mooi dat het net was of wij er ook waren.Jammer dat het hier en daar wat is tegen gevallen maar deze ervaring kan niemand je meer afnemen. Fijn dat je toch hier en daar wat hebt kunnen doen dank zij je doorzettingsvermogen.En wens je veel succes op je volgende reis en hang dan zeker weer achter de laptop om je verhalen weer te lezen.xxxxxxxxxxxxxxx

  • 06 November 2012 - 13:33

    Danielle:

    Heee, je bent er weer! Kan me goed voorstellen dat dat een hele omschakeling is. Ach goed vooruitzicht heb je wel toch? Binnen korte tijd weer lekker op vakantie naar een warm land!
    Ga je in Uganda een zelfde soort project doen? Of compleet iets anders?

    X Daan

  • 06 November 2012 - 21:48

    Titia:

    Hoi Ryan

    Ik heb genoten van je verhalen op deze blog, maar nu vind ik het ook weer erg leuk om deze verhalen uit je eigen mond te horen. Gisteravond heeeel veeel foto's en filmpjes bekeken. en ik ben het met je eens, het is/was indrukwekkend. En die sjaaltjes zijn prachtig hoor, je weet hoe gek ik op sjaaltjes ben.
    Je bent er nog helemaal vol van en dat is heel begrijpelijk.
    En straks nog een poosjes naar Uganda, ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen. Maar nu eerst even terug, lekker met Klaas op vakantie, even heerlijk samen genieten. Veel plezier en tot gauw.
    Liefs Titia

  • 07 November 2012 - 23:24

    Simône:

    We hebben je met veel bombarie opgehaald van Schiphol :-) Bij je ouders thuis zijn we gastvrij onthaald met veel lekkere hapjes en eten en hebben we je foto's bekeken en naar je bijzonder verhalen geluisterd. Het is super fijn dat je er weer bent en dat je terug bent met zoveel mooie ervaringen en levenslessen. Maar als jij voelt dat je dit weer moet doen in Oeganda of een ander 'verwegistan' staan wij er daarna gewoon weer om je enthousiast met spandoeken en ballonnen om je welkom thuis te heten. Maar op dit moment ben je nog even in ons kikkerlandje, hè gezellig!!

    Liefs
    Simône
    Xx

  • 02 December 2012 - 18:54

    Sjoukje:

    Nog geen maand terug uit Ethiopië en je voelt je alweer geroepen om naar Uganda te gaan. We hebben je weggebracht en je had er weer enorm veel zin in. Inmiddels hebben we begrepen dat je weer goed bent aangekomen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ryan

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 715
Totaal aantal bezoekers 16382

Voorgaande reizen:

03 December 2012 - 30 December 2012

Uganda

07 September 2012 - 05 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: