Salam Hawassa:) - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu Salam Hawassa:) - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Ryan Keyzer - WaarBenJij.nu

Salam Hawassa:)

Blijf op de hoogte en volg Ryan

10 September 2012 | Ethiopië, Hawassa

Salam = Hallo!:)

Uhhhh waar te beginnen.. Allereerst wil ik zeggen dat ik jullie nu al allemaal mis! haha of misschien juist nu...

Alles is zoo mooi, maar ook zoo overweldigend en onwennig. Het vliegen ging natuurlijk net als bij ieder andere vliegvakantie tot dat je dan echt aankomt in Addis Abbeba. We stonden als enige 2 blanken op het vliegveld en dat voelt raar, maar goed.. na wat moeilijk gedoe informatie over jezelf, visum en dergelijke in te vullen hopen dat we door de laatste controle zouden komen en ja hoor, daar zijn we dan:):)
Vervolgens opgehaald met de taxi vanaf het vliegveld om naar het hotel te gaan. Dit klinkt heel Hollands en luxe, maar het beeld is net wat anders dan de theorie. De taxi is een trabantje (sorry als ik het verkeerd schrijf, maar de oudere generatie weet wat ik bedoel) en voor de jonge generatie en vrouwen onder ons.. Het is een klein hoekig blik met 4 wielen eronder.. naja.. velgen..;)
Jullie kunnen je dan nu misschien voorstellen hoe dat eruit heeft gezien inclusief 4 personen en 3 zware koffers! Hartstikke leuk! haha:)

Aangekomen bij het hotel kreeg ik zelf echt ff een klap in the face zoals ze dat dan zo mooi zeggen. Het leek kil, oud, vies, muf en vooral erg eenzaam ook al waren we met zn 2en. Wat was ik dankbaar dat ik contact met Suzanne heb gezocht!
Deze nacht slecht geslapen en erg gespannen geweest, maar dit ging beter na het ontbijt met de vrijwilligers die net een dag terug waren uit Hawassa en leuke verhalen vertelden, ook zag het hotel er ineens een stuk prettiger uit. De mensen zijn erg vriendelijk, we hadden daar nog een normale douche en wc en ook nog eens heerlijk ontbijt.

Zaterdag hadden we lekker even voor onszelf en hebben we meteen gezorgd voor een sim-kaart en daarna even een kleine straat van de stad bekeken, even wat gegeten (de bekende afrikaanse enjerra Dorro) de spelling zal waarschijnlijk niet kloppen, maar het is een smakeloze pannenkoek met daarop kip in een saus waar ze volgens mij alle potjes met pittige kruiden die ze in de keuken tegen komen op los laten. haha, niks voor de gemiddelde Hollander dus en zeker niet als je Ryan heet;)

Zondag een leuke trip door Addis gemaakt, wat speciale plekken bekeken, in het museum over de Keizers van vroeger geweest en het Lucy museum bezocht. Ook zijn we op de markt geweest, waarvan ik niet zo goed weet of ik het nou eerder leuk of angstaanjagend vond. Veeel te druk! Niks in vergelijking met zaterdagmorgen in Harderwijk. En wij waren even veeeeel te blank!;)
Ik wil iedereen ook even snel vertellen dat ik niet heel uitgebreid over mijn gevoel en ervaringen hier kan ingaan ivm veiligheid. Klinkt zwaar, maar dat is het hier ook. Vandaar soms wat vage zinnen spreekwoordelijke teksten, maar hoop dat jullie er wat uit kunnen halen.

Vandaag hebben we een zeer indrukwekkende rit gehad naar Hawassa. De plek van onze projecten. Ik zit met 2 andere meiden in een huis en nog 2 meiden op een ander project, maar wel in Hawassa dus. We kunnen goed met elkaar overweg en dat is hier heel prettig!
Ik heb een onderweg zo goed mogelijk geprobeerd te filmen om ook jullie een goed beeld te kunnen geven, maar films en foto's moeten helaas wachten tot november.

Wat op dit moment erg veel gebeurt, is dat er ongelooflijk veel mensen van het platteland langs de weg lopen met schapen, geiten en kippen om te verkopen. Het is vanavond namelijk oud en nieuw en mensen eten hier massaal die overheerlijke pannenkoek morgen.
Hoe er hier met dieren omgegaan wordt is heftig om te zien. Ik weet nu al dat ik het zeeeeeer prettig ga vinden om in Nederland weer vetgemeste dieren te zien lopen zonder alle extra dingen erom heen die we hier nu zien.

Voor nu zeg ik: " welterusten allemaal". Het is vroeg, maar wij zijn kapot van de reis hier naartoe en morgen hebben we onze eerste echte ontmoeting met de mensen van het project. Nu dus maar snel (in het donker) ons bedje opmaken, boven het gat een plasje plegen en slapen maar;) haha.

Liefs!! En tot snel!xxx
PS: Mam, bel af en toe eens met Klaas!!;) Kun je daarna misschien weer wat meer vertellen aan de rest! Dikke kus!

  • 10 September 2012 - 19:49

    Liesbeth :

    Hoi Ryan...ik vind het allemaal heel dapper van je...ik hoop dat het allemaal zo gaat als je hoopt...groetjes Liesbeth

  • 10 September 2012 - 20:39

    Heleen:

    Hey ryan, wat super om al zo snel van je te horen en wat een nieuwe ervaringen alweer in die paar dagen! Ben benieuwd naar je volgende belevenissen en hopelijk vind je daar gauw je 'plekje'! Liefs leen

  • 10 September 2012 - 21:23

    Chantal:

    Hi schat, wat klink je positief ondanks alles! Want zo te horen is het wel behoorlijk indrukwekkend! En wat fijn dat je ons op de hoogte houdt! K had van Robin al gehoord dat je iig veilig was aangekomen!
    Slaap lkkr (zo lkkr mogelijk iig, want het klink allemaal niet erg comfortabel.. :p) en heel veel succes en plezier morgen! En ik ben erg benieuwd naar je volgende blog!! Xx

  • 10 September 2012 - 22:16

    Marion:

    Ha Ryan!

    Mooi om een stukje van je te lezen! Ben nu al benieuwd naar de foto's!! Heel veel plezier en succes verder!!

    Liefs

  • 10 September 2012 - 22:44

    Robert:

    Goed om te lezen dat je heel bent aangekomen en het naar je zin hebt. Veel plezier daar!
    X
    Robert

  • 10 September 2012 - 23:02

    Simône:

    Dag liefje, Salam Maleikum! Allemaal zo herkenbaar wat je verteld. Wat een indrukken he!!! En inderdaad heel raar om de enige blanke te zijn tussen al die donkere mensen, wat zijn ze donker he :-) Prachtige mensen., prachtige cultuur. Geniet van deze unieke ervaring en wat ben ik trots op je dat je het allemaal zo positief ervaart. Hou vol!! Dikke knuffel. Ps: is de aarde/grond daar ook met rood zand? Dat vond ik ook zo prachtig... Ben benieuwd.

  • 10 September 2012 - 23:24

    Titia:

    Hallo Ryan, wat fijn om wat van je te horen. Gelukkig goed aangekomen en samen met iemand is wel zo prettig. Het lijkt mij een heel apart gevoel als blanke tussen al die donkere mensen.Omgekeerd hebben die mensen dat dus ook in ons land. Al die indrukken zullen je wel overdonderen,het is een hele andere maar o zo interessante cultuur. Ben benieuwd naar foto's.
    Laat het over je heen komen en geniet van deze mooie andere wereld. Hoor graag het vervolg van dit verhaal. Veel plezier en ga ervoor....dikke kus Titia

  • 10 September 2012 - 23:33

    Robin:

    Salaaaaaaammmm!! (klopt dat wel met het woordenboek van Chantal en mij? ;) haha)

    Klinkt goed hoor, die pannekoek met kip :) straks moet je het denk ik met heel andere dingen doen.
    Ik ben heeeel benieuwd hoe je het gaat vinden allemaal daar dus ook ik kijk alweer uit naar je volgende blog.

    Succes skattie, dikke kus!

  • 11 September 2012 - 07:24

    Sjoukje:

    hoi kind,

    Gisteravond je verhaal met opa en oma gelezen. Doet goed om zo uitgebreid op de hoogte te worden gehouden. je kan je er b i j n a een beeld bij vormen.
    Wij kijken uit naar het volgende verhaal.

    Liefs, mam

  • 11 September 2012 - 15:42

    Grietje Jeuring:

    Hallo Ryan,

    Leuk om je verhalen te lezen.
    Je moeder heeft me de link doorgestuurd.
    Ik wens je heel veel succes en ook vooral veel plezier.

    Groet Grietje Jeuring

  • 11 September 2012 - 17:56

    Annette:

    Geweldig dit eerste verslag,klinkt allemaal dubbel leuk en een ... ja je snapt wel. Maar je bent met meerderen dus jullie steunen elkaar wel.veel liefs en hier in nederland houden we met zijn allen je berichten in de gaten zo leuk en spannend xxxxxx liefs annette

  • 12 September 2012 - 00:59

    Mirel:

    Lieffie!!

    Keep on going.....!! Heb jen u ook een foon waarop je te bereiken bent? Heerlijk om te lezen dat je veilig en wel bent aangekomen...

    Ik mis je... dat dan weer wel ;)

    Dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ryan

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 16387

Voorgaande reizen:

03 December 2012 - 30 December 2012

Uganda

07 September 2012 - 05 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: